Søby Værft
Tørdokke i Østersøen
Dokkapacitet i tørdokke
Søby Værft har tre tørdokke, som giver mulighed for at servicere en stor variation af skibe. Da alle tre dokke er tørdokke er der ikke er nogen begrænsninger i løftekapaciteten. De eneste begrænsninger er de fysiske størrelser på dokkene. Nedenfor er en mere detaljeret beskrivelse af hver tørdok og noget af det udstyr, vi har på Søby Værft klar til at servicere vores kunders behov.
Mobilkran og udstyr
Værftet har forskelligt udstyr til rådighed for at assistere med de forskellige projekter i hver af tørdokkene. Til løfteoperationer er der flere mobilkraner til rådighed, som kan servicere hver tørdok, når det er nødvendigt. Den største mobilkran har en løftekapacitet på op til 100 mt.
Slæbebåde og arbejdsbåde
Der er altid en slæbebåd med en trækkraft på 6 mt og en arbejdsbåd til rådighed på Værftet. Disse to både er i de fleste tilfælde tilstrækkelige til ind-, og uddokning af et skib. En yderligere slæbebåd med en trækkraft på 8 mt kan arrangeres, hvis en reder har behov for mere slæbebådsassistance, eller hvis vejret giver udfordringer.
Lods
Der er ingen obligatoriske lodskrav i Søby Havn for gasfrie skibe, hvorfor Søby Værft ikke kræver en lods til skibe, der anløber Værftet. En lods kan dog arrangeres for redere, hvor dette ønskes. Der er imidlertid danske lodskrav, hvis et skib ikke er gasfrit, i sådanne tilfælde kan Søby Værft assistere med booke en lods.
Søby Værft
Dok III
Dok III er den største tørdok og den, der er mest booket, da den kan rumme en stor variation af skibstyper. Tørdokken blev bygget i 2006 og udvidet i 2018 til sin maksimale størrelse, som den stadig har i dag.
Vi har stor erfaring med forskellige skibstyper, såsom tankere, tørlastskibe, færger, flådefartøjer osv.
Azimuth pit:
Ud over de ovennævnte dimensioner er dokken også udstyret med en azimuth pit, der gør det muligt for at trække en azimuth ud af skibe hvor dette kræves.
Dimensionerne af azimuth pitten kan ses nedenfor:
Længde 6,3 m
Bredde 10,5 m
Dybgang 2,6 m
Kølblokke:
Dok III er udstyret med kølblokke med en højde på 1,8 meter, hvilket giver god plads til at udføre arbejde under skibet, mens skibet står tørt i dokken.
Strømforsyning:
Det er muligt at få adgang til skibet fra kajen fra begge sider af skibet, og der er mulighed for landstrømsforbindelse fra begge sider.
Tørdok III, Søby Værft
Tørdok III, Søby Værft
Azimuth pit, Søby Værft
Azimuth pit, Søby Værft
Kølblokke i tørdok III, Søby Værft
Søby Værft
Tørdok II
Tørdok II, Søby Værft
Dok II er også en tørdok, der blev bygget som et slæbested tilbage i 1976 for at imødekomme coaster-nybygningsprogrammet, som du kan læse mere om ved at klikke på knappen nedenfor. Da bunden hælder er der derfor behov for justering af skibets trim, når tørdokken bruges til skibsreparationsprojekter i dag.
I dag bruges tørdok II primært til skibsreparationer, og skibstyperne til denne tørdok er primært mindre færger, både, pramme og offshore-vindfartøjer såsom Crew Transport Vessels (CTV). Imidlertid kan alle skibstyper, der passer inden for dimensionerne af tørdokken, håndteres i denne tørdok II, da der ikke er nogen løftebegrænsninger. Dok II er udstyret med kølblokke med en højde på 0,75 meter.
Kølblokke i tørdok II, Søby Værft
Søby Værft
Tørdok I
Tørdok I er den ældste tørdok på Søby Værft, da den blev bygget tilbage i 1967. Tørdok I er trods sin alder stadig velholdt og ofte brugt til alle skibstyper, der passer inden for dimensionerne af tørdokken.
Tørdokken er bygget med en fladere bund og har derfor ikke samme krav til et skibs trim i forhold til tørdok II. Dok I er udstyret med kølblokke med en højde på 0,87 meter.
Tørdok I har mulighed for at blive overdækket med en teltkonstruktion, som giver ly for vejr og vind, mens skibet er inde i tørdokken. Teltkonstruktionen bruges primært til tidskrævende projekter eller ved særlige ønsker fra vores kunder.
Kølblokke i tørdok I, Søby Værft
Tørdok I, Søby Værft