Gå til hovedindhold

SØBY VÆRFT

Et historisk Skibsværft

Over 90 års erfaring

Søby Værft har eksisteret i over 90 år og blev grundlagt af Arthur Christian Jørgensen som en motorfabrik den 1. oktober 1931. Arthur skabte "Søby skibsmotoren", som blev varemærket for Søby Værft. I 1967 blev den første tørdok tilføjet til skibsværftet, på grund af stor efterspørgsel fra kunderne, og de to andre tørdokke blev tilføjet gennem årene. Dok III er den største og nyeste dok på Søby Værft, og blev forlænget til 140 meter i længden i 2018. Værftet har også beskæftiget sig med skibsnybygninger af fiskefartøjer, færger og andre typer af skibe. Den seneste nybygning en innovativ miljøpram, og før den var det el-færgen, Ellen.

The engine workshop where Søby Shipyard stared
Arthur inspecting a new 150 HP engine

Grundlæggeren, Arthur Christian Jørgensen

Grundlæggeren, Arthur Christian Jørgensen, var en vigtig person for udviklingen af Søby, da han gjorde det til sin stolthed og formål at udvikle byen gennem hele sit liv. Hvis du befinder dig i området om sommeren, kan du opleve en guidet tur om Arthur og det arbejde, han gjorde for Søby og samfundet.

Søby Værfts ledelse

Søby Værfts bestyrelse består af 5 medlemmer; heraf er 3 medlemmer udpeget af Søby Værfts Fond, og 2 medlemmer er medarbejdervalgte. Den daglige ledelse varetages af værftets administrerende direktør som refererer til værftets bestyrelse.

Søby Værfts Fond

I forbindelse med værftets 50 års jubilæum den 1. oktober 1981 oprettede Arthur Jørgensen en erhvervsdrivende fond – Søby Værfts Fond (Gerda & Arthur Jørgensens Fond) – som i dag er eneejer af Søby Værft. Fondens formål er gennem sin aktiebesiddelse at sikre udbygning og konsolidering af Søby Værfts erhvervsmæssige aktiviteter til gavn for befolkningen på Ærø. Fonden ledes og administreres af Fondens bestyrelsesformand, som p.t. er adv. Søren Dolmer Andersen, Focus Advokater i Odense.

Henvendelser til fonden kan ske via følgende e-mail adresse: sda@focus-advokater.dk

Søby Shipyard seen from above

Søby Værft i dag

I dag er Søby Værft et kvalitetsbevidst værft, hvis kerneforretning er at servicere vores kunder med skibsværftsarbejde, reparationer og vedligeholdelsesprojekter, som udføres i vores tre tørdokke. Værftet har et stort og kvalitetsbevidst motorværksted, hvor forskellige motorer, generatorer, pumper, kompressorer osv. serviceres og renoveres. Alle andre afdelinger på Værftet betjenes af underleverandører, som altid er tilgængelige for Værftet og altid leverer den samme høje kvalitet.

Gennem årene har Værftet bygget mange nye skibe og er stadig involveret i sådanne nybygningsprojekter. Værftet har altid haft en meget innovativ tilgang til skibsbyggeri, hvor den fuldt elektriske færge "Ellen" er et godt eksempel, da den var den første og største passagerfærge, der sejlede med et rent elektrisk fremdriftssystem, da den blev bygget i 2019.

Vores historie

The engine workshop where Søby Shipyard started

1931

Søby Værft blev startet som et motorværksted af Arthur Christian Jørgensen.

Arthur inspecting a new 150 HP engine

1937

Den først "Søby Motor" blev udviklet og leveret

Arthur and his colleagues back in 1948

1948

Shipping virksomheden "Arvi" opstartes af Arthur Christian Jørgensen.

The Port of Søby seen from above in 1953

1953

En 40 meter lang mole færdiggøres i Søby Havn

The first steel vessel done in 1958

1958

Ståltrawleren "Christian smed" forlænges og bliver startskuddet til stålskibsbyggeri 

First dry dock in 1967

1967

Den først tørdok indvies på Værftet

The second dry dock in 1976

1976

Anden tørdok indvies 

New workshops are buildt in 1981

1981

Ny administration og motorværksted indvies på Dokvej 5.

A person welding where the light from the welding is seen

1991

Værftet udvides til 3600 m2 og der konstrueres en ny Stålafdeling

The third dry dock in 2006

2006

Den trejde og seneste tørdok indvies

Port of Søby seen from above in 2009

2009

Den nuværende administration, lager og produktionshal indvies

A new built ferry

2017

Hybrid færgen "Kanalen" søsættes

A dry dock with a vessel high and dry

2018

Dok III udvides til 140 meters. 

The Ferry "Ellen" leaving the shipyard

2019

El-færgen "Ellen" søsættes og leveres til Ærøfærgerne.