Søby Værft
Klimavenlig skibsfart
Søby Værft følger altid markedstendenserne og samarbejder tæt med vores kunder for at bygge og udstyre deres skibe med nye innovative og grønne fremdriftsløsninger. Søby Værft har stor erfaring og know-how, når det kommer til både at bygge og ombygge skibe til nul-emissionsløsninger. Vi kan også hjælpe skibsejere med at opnå en bedre Carbon intensity Indicator (CII), enten med vores Power and Propulsion løsninger, alternative brændstoffer/fuld elektricitet eller vores skrogbehandlingsløsninger.
Læs mere om nogle af de mulige løsninger og vores involvering i innovative idéer nedenfor.
SØBY Værft
Fuldt elektrisk fremdriftssystem
Case "Ellen"
Historie blev skrevet, da "Ellen", den første fuldt elektriske færge, blev sat i drift i august 2019 på ruten mellem Søby på Ærø og Fynshav på Als. "Ellen" blev bygget på Søby Værft som en del af EU's Horizon 2020-projekt. Formålet var at bygge en mellemstor, fuldt elektrisk og emissionsfri færge til transport af passagerer, biler og fragt på en mellemstor rute (op til 22 sømil).
Horizon 2020
Horizon 2020 er det største EU-program nogensinde inden for forskning og innovation med næsten € 80 milliarder i finansiering til rådighed over syv år (2014-2020). Find ud af mere om Horizon 2020 i denne tre minutters animation, som giver en generel oversigt over programmet.
Færgens data
Færgen har en samlet længde på 59,5 meter, og hun kan laste 31 personbiler eller 4-5 lastbiler samt 147 passagerer (196 i sommerperioden). "Ellen" oplades til 3,8 MWh, når hun lægger natten over i Søby, Ærø, og på en tur-retur rejse fra Søby, Ærø til Fynshav på Als og tilbage igen forbruger hun mellem 1.400-1.700 kWh. De 22 sømil vil tage hende lidt under to timer at fuldføre, og når hun ankommer tilbage i Søby, Ærø, vil hun genoplade i 25 minutter på en 4 MW lade station. På den måde kan hun håndtere seks daglige ture, og typisk vil hun vende tilbage til Søby, Ærø om aftenen med en tilbageværende batterikapacitet på 30%. Der er etableret flere sikkerhedsforanstaltninger omkring "Ellen", som sikrer, at hun aldrig løber tør for strøm, inden hun kan kalde en havn. En af disse foranstaltninger er, at hun bærer en reservekapacitet på 400 kWh til nødsituationer og sikker tilbagevenden til havnen.
En prisvindende færge
I 2021 vandt "Ellen" Energy Globe National Award. Med mere end 180 deltagende lande er Energy Globe Award i dag den mest prestigefyldte miljøpris. Den tildeles årligt til projekter, der sparer vores miljø ved personlige handlinger, bæredygtige projekter eller kampagner for at øge bevidstheden om bæredygtighed.
I begyndelsen af juni 2022 satte "Ellen" en ny verdensrekord, da hun succesfuldt sejlede 50 sømil (92,6 km) på en enkelt opladning. Det er dobbelt så langt som "Ellen" typisk dækker på sin regelmæssige 22 sømil rute, før hun tilbydes en genopladning, og det vigtigste af alt, den længste afstand nogensinde sejlet på en enkelt opladning af en el-færge designet til passager- og biltransport.
Søby Shipyard
Hybrid fremdriftssystem
Case "Kanalen"
I 2018 byggede Søby Værft sit første fartøj med et hybridt fremdriftssystem.
Færgen var udstyret med 2 stk. dieselmotorer, som set på specifikationen til højre. Motorerne var hver tilsluttet en generator, som opladede en batteripakke.
Færgens fremdrift blev udført med to elektrisk drevne azimut-thrustere, en i hver ende af fartøjet.
Under manøvrering i havnen ville thrusterne blive drevet af batterierne.
Under overfarten ville færgen blive drevet af dieselmotorerne, men for at optimere motorernes effektivitet ville dieselgeneratorerne også oplade batterierne.
Den ovennævnte hybridløsning med at kombinere dieselmotorer med batterier giver færgen et lavt brændstofforbrug og gør det dermed til en mere miljøvenlig fremdriftsløsning sammenlignet med mere traditionelle dieseldrevne færger.
Søby Værft
Metanol fremdriftssystem
Ombygning til en Metanol-motor
Søby Værft blev udpeget af en værdsat tysk kunde til at foretage en stor ombygning af et tørlastskib. Kunden havde købt et brugt skib, som de ønskede at modernisere. Der blev udført forskellige projekter på skibet, men et af de største ombygningsprojekter var, at de ønskede et emissionsfrit fremdriftssystem.
Søby Værft hjalp kunden med at ombygge skibets tidligere traditionelle fremdriftssystem til et helt nyt Metanol fremdriftssystem. Skibet blev udstyret med to nye Scania-motorer, som specifikationen set til højre. Det særlige ved disse to motorer er, at de kører på Metanol som brændstof. Skibet ville således få en helt grøn fremdriftsløsning med nul kulstofemission.
Udover de nye hovedmotorer blev skibet også forberedt til nem tilslutning til landstrøm, så når skibet ligger i sine faste havne, vil det blive tilsluttet landstrøm som leveres med grøn energi fra vindmøller.
En af de særlige ting ved at køre på Metanol i forhold til almindeligt dieselbrændstof er, at der er behov for et forhold på cirka 2:1 for at opnå samme ydelse, hvilket betyder, at du har brug for dobbelt så meget Metanol for at opnå samme effekt som diesel. Dette betyder, at skibet også blev udstyret med to nye rustfrit ståltanke, som blev brugt som Metanolbunkertanke. Søby Værft installerede disse tanke inde i en ekstra cofferdam på skibet for at sikre, at alle sikkerhedsaspekter blev overholdt.
Søby Værft
Innovativ Skibsfart
På Søby Værft ønsker vi at fremme bæredygtige operationer og øge innovationen i nybygning af skibe, skibsreparation og vedligeholdelse af skibe. Som det fremgår ovenfor, har der været afsluttede projekter, hvor Søby Skibsværft har hjulpet sine kunder med at realisere deres planer om grønnere fremdriftsløsninger.
Søby Værft har også været involveret i konstruktionen af en innovativ olieopsamlingspram, som kan ses nedenfor. Derudover er direktøren for Søby Værft en del af styregruppen for projektet "Next Gen Robotics", som blandt andet arbejder på mulighederne for at bygge autonome skibe i fremtiden.
Case "Jenny Miljø"
Den fleksible miljøpram er den første af sin art. Den er unik med sit innovative design, hvor den er i stand til at samle forurening som olie, tang, plastik osv. Op på en lav vanddybde, da dybgangen ikke øges, når den er lastet. Dette gør prammen særlig nyttig i lavvandede områder, hvor der er store udfordringer både med tang og bekæmpelse af olieforurening. Den filtrerer derefter den indsamlede havforurening, opbevarer den og returnerer derefter vandet tilbage til havet. På denne måde kan den indsamle en stor mængde havforurening, før den når en kystlinje.
Prammen er designet af FLEX-FEB, som er en startup-virksomhed etableret i begyndelsen af 2020, og den blev bygget på Søby Værft som Nybygning 111 tilbage i 2020.
Den fleksible miljøpram er blevet patenteret og er klar til salg.
Projektet har modtaget MUDP-finansiering og støttes af Den Danske Maritime Fond.
Læs mere om FLEX-FEB HER
Har du et Emissionsfrit-projekt, et innovativt projekt eller ønsker du bare at diskutere dine muligheder for at få dit fartøj til at overholde de nye emissionskrav, så kontakt os, og vi vil hjælpe dig.